De opdracht: portretten van meerdere medewerkers op locatie
In dit artikel vertel ik meer over de shoot waar bovenstaande portretfoto’s onderdeel van zijn. Deze foto maakte ik tijdens een shoot voor een opdrachtgever, waarbij ik +- 80 medewerkers op identieke wijze fotografeerde. Voor deze opdrachtgever verzorgde ik vorig jaar ook al 3 shoots op locatie, toen fotografeerde ik een groot deel van de +- 200 medewerkers. Een mooie en uitgebreide opdracht, welke helemaal bij mij als portretfotograaf past.
Werkwijze: De keuze voor meerdere lampen! En waarom?
Bij een dergelijke shoot bespreek ik eerst de wensen met de opdrachtgever. Nu was dit, gezien ik al eerder shoots had verzorgd, wel duidelijk. In dergelijke situatie maak ik duidelijk een aantal keuzes. Een van de keuzes is het lichtgebruik….werk ik met 1 flitslamp, gebruik ik er 2 of 3? Hoeveel invloed laat ik het aanwezige licht spelen en welke instellingen ga ik hiervoor gebruiken? Nu waren de keuzes duidelijk. Ik ga 2 flitslampen gebruiken (dus een mobiele studio, zonder neutrale achtergrond), het aanwezige daglicht (of lamplicht) mag de setting en het licht niet beïnvloeden.
Ik kom op locatie nooit met alleen maar een camera en that’s it….ik gebruik altijd 1 of meerdere lampen om de personen en eventueel de locatie uit te lichten
1 lamp gebruik ik voor de belichting van de persoon en 1 voor de belichting van de achtergrond, waardoor deze mooi helder groen wordt. De kleuren worden lekker fris en passen goed bij de opdrachtgever.
Nerdtalk: Hiernaast zie je de opstelling van mijn licht en zie je waarom ik bepaalde keuzes gemaakt heb. Mijn hoofdlicht is de Godox AD600Pro met de Phottix 60 deep octa. Mijn tweede lamp (op de achtergrond gericht) is de Godox AD200Pro met een ronde lamp.
Hiernaast zie je hoe een portret er uit zou zien als er geen flitser op de achtergrond zou staan bij deze shoot. Het groene komt mijn inziens dan veel minder tot zijn recht. De keuze voor de lamp op de achtergrond is dan ook heel snel gemaakt. Het groen popt dan mooi op en wordt helder en fris. (de foto hiernaast is uiteindelijk niet afgeleverd natuurlijk) Ook is het ‘probleem’ bij een dergelijk donkere achtergrond dat bij personen met donker haar het haar wat weg kan vallen tegen de achtergrond. De keuze voor de lamp op de achtergrond heeft dus meerdere functies.
Samenvatting:
Ingrediënten voor deze portretshoot van medewerkers op locatie:
✅ 2 flitslampen: 1 voor de belichting van de medewerker en 1 voor de belichting van de achtergrond
✅ 2 statieven, uiteraard voor de flitsers
✅ Heldere en frisse stijl, dat zijn de kenmerken van mijn fotografie
✅ Geen aanwezig licht, liever niet zelfs! Ik heb het licht het liefst zelf in de hand.
✅ Mooie groene achtergrond (aanwezig en passend bij de opdrachtgever)
✅ Leuke en positieve medewerkers die graag gebruik maakten van mijn aanwezigheid
✅ Natuurlijk mijn cameratas vol camera’s (ik heb er altijd 2 bij mij), diverse lenzen, accus’s, batterijen en van alles als het kan ook een back-up.
✅ En niet te vergeten mijzelf als persoon….als je een fotograaf inschakelt is de persoon achter de camera misschien wel het belangrijkst. Hoe ben ik als fotograaf? Hoe ben ik in de omgang, hoe sta ik in de business, hoe flexibel ben ik en duizend andere factoren die een shoot ook naast het beeldmateriaal succesvol maken!
Ingrediënten voor deze portretshoot van medewerkers op locatie:
✅ 2 flitslampen: 1 voor de belichting van de medewerker en 1 voor de belichting van de achtergrond
✅ 2 statieven, uiteraard voor de flitsers
✅ Heldere en frisse stijl, dat zijn de kenmerken van mijn fotografie
✅ Geen aanwezig licht, liever niet zelfs! Ik heb het licht het liefst zelf in de hand.
✅ Mooie groene achtergrond (aanwezig en passend bij de opdrachtgever)
✅ Leuke en positieve medewerkers die graag gebruik maakten van mijn aanwezigheid
✅ Natuurlijk mijn cameratas vol camera’s (ik heb er altijd 2 bij mij), diverse lenzen, accus’s, batterijen en van alles als het kan ook een back-up.
✅ En niet te vergeten mijzelf als persoon….als je een fotograaf inschakelt is de persoon achter de camera misschien wel het belangrijkst. Hoe ben ik als fotograaf? Hoe ben ik in de omgang, hoe sta ik in de business, hoe flexibel ben ik en duizend andere factoren die een shoot ook naast het beeldmateriaal succesvol maken!
En een overzicht van de gehele shoot. Zo zie je dat er een heldere, frisse en consistente serie uit deze shoot voortvloeit….
Meer portretfotografie zien?
Wil je meer van mijn werk zien? Check dan onderstaande linkjes