Mijn ervaring is dat er in veel gevallen gewoon een x aantal offertes opgevraagd worden. De keuze wordt dan vaak niet gemaakt door diegene die de portfolio’s heeft bekeken, maar van hogerhand wordt er een (misschien ongefundeerde?) beslissing gemaakt.
Zelf zou ik vooral voor de beste optie gaan, de mooiste en meest aansprekende fotografie en dát in combinatie met een prettige persoonlijkheid. De fotograaf komt immers bij jou over de vloer en heeft contact met bijna iedereen binnen het bedrijf!
Denk daarom écht goed na over de investering die je doet!
Heeft de fotograaf de juiste expertise? Is de fotograaf dé specialist die jij zoekt?
Fotografie is echt een product/dienst waar je kan praten over duidelijke specialisaties. Elke fotograaf heeft een bepaalde specialisatie. Uiteraard zijn er genoeg fotografen die alles doen, maar van echte specialisatie kun je dan niet spreken. Zeker kan een fotograaf gespecialiseerd zijn in meerdere takken van de fotografie, dat is vaak een echte aanvulling en het ene versterkt het andere.
Een bruidsfotograaf kan zeker goede portretten schieten, maar is hij dan dé specialist in zakelijke portretfotografie? En andersom, een portretfotograaf kan misschien best een bruiloft fotograferen, maar een grote kans dat deze dan hier en daar andere keuzes maakt dan een pure bruidsfotograaf.
In het verleden heb ik heel vaak gezien dat een fotograaf ingezet wordt voor een andere soort fotografie, waar deze duidelijk niet in gespecialiseerd is. En dan gaat het vaak niet helemaal goed, je ziet dit er altijd aan af! Lichtgebruik, flitsgebruik en het echt pakkend maken van het beeld zijn dan zaken die niet altijd goed gaan.
Mijn expertise:
Portretfotografie, evenementenfotografie en bedrijfsfotografie zijn mijn specialisaties. Daarbuiten zijn er ook diverse soorten fotografie die ik onder de knie heb, maar dat zijn geen échte specialisaties van mij.
Kwa markt richt ik mij op de business2business markt.
De duidelijkste tip: GA VOOR EEN SPECIALIST!
Heeft de fotograaf een aansprekend portfolio?
Eigenlijk is dit een voortvloeisel uit de eerste tip. Als een fotograaf duidelijk niet gespecialiseerd is in een bepaalde soort fotografie zal ook het portfolio niet aansprekend zijn. Of er is helemaal geen portfolio aanwezig in deze tak van fotografie.
Zie je op de website van de fotograaf geen aansprekend portfolio, zoek dan totdat je dit wel gevonden hebt. En ik spreek uit ervaring dat je als fotograaf voor de meest uiteenlopende soorten fotografie benaderd wordt. Ik krijg bijvoorbeeld ook zo af en toe wel eens aanvragen voor productfotografie. En ja dit kán ik wel, maar ik heb (zoals je wellicht ook ziet) geen aansprekend portfolio online staan. Ik zal hier waarschijnlijk dus ook geen specialist in zijn, dat lijkt mij dan vrij logisch!
Tip : Zoek naar een aansprekend (!!) portfolio
Heeft de fotograaf veel foto’s online staan? Laat hij/zij veel zien?
Dit komt ook weer voort uit de vorige 2 punten.
In mijn ogen ben je fotograaf om beeldmateriaal te maken. Het is dan ook niet meer dan logisch om veel beelden online te hebben staan. Foto’s te delen en goed te laten zien wat je in huis hebt is dan toch ook supertof om te doen. Het is niet mogelijk om elke shoot online te zetten, maar er is zeker genoeg te delen en te laten zien. Elke week weer!
Laats sprak ik bij een meeting een collega fotograaf die “niet snapte dat sommige collega’s zoveel online zetten. Zet een paar foto’s online, dat is toch al genoeg?!” Daar ben ik het zelf dus absoluut niet mee eens! Ik zet veel online, laat veel zien en daardoor kunnen de potentiële opdrachtgevers goed zien wat ik in huis heb. Een beslissing is dan niet gemaakt op basis van een aantal foto’s, dit zouden immers ook ’toevalstreffers’ kunnen zijn…Ik laat liever mijn expertise zien. Zo ziet iedereen dat ik tijdens 1 shoot echt een goede serie kan schieten.
TIP: Kijk naar de online zichtbaarheid!
Hoe presenteert de fotograaf zich?
Tone of voice:
Ik denk dat het best belangrijk wat de tone of voice van iemand is als je hier mee samen gaat werken. De fotograaf komt bij jou over de vloer, heeft wellicht te maken met jouw medewerkers of zelfs de leveranciers (bij referentiefotografie). Dan is het wel handig om te weten hoe iemand zicht presenteert, hoe diegene communiceert en wat je te wachten staat. Enm als je samen een project gaat fotograferen is het zeker fijn om op een lekkere relaxte en fijne manier samen te werken!
Er is geen persoonlijker product of dienst dan fotografie.
Resultaat van de fotografie:
Je kunt het resultaat van te voren nooit exact voorspellen, maar je kunt door je keuze voor iemand goed te overdenken en bespreken alvast een flinke stap in de goede richting maken!
Elke fotograaf zal in elke situatie anders reageren, andere keuzes maken en de foto wordt dan ook bij elke fotograaf anders. Bekijk de communicatie daarom goed!
Bij veel andere bedrijven wordt het eindresultaat hetzelfde zijn. Als bedrijf a of bedrijf b een badkamer naar je wens maakt is het eindresultaat nagenoeg hetzelfde. De kwaliteit verschilt iets, de klantbeleving kan natuurlijk wel een groot verschil maken.
Bij fotografie is het eindresultaat gegarandeerd anders bij 2 fotografen. De stijl kan dicht bij elkaar liggen, maar de keuzes op het moment van afdrukken zijn altijd anders. Een andere hoek, iets andere belichting (van de omgeving of het onderwerp), positionering van onderwerp etc etc. Allemaal keuzes!!
Bekijk hier meer informatie over mij als fotograaf >>
TIP: Kijk naar de presentatie! Is deze professioneel?
Over de keuzes die ik bij het fotograferen maak schrijf ik overigens op LinkedIn regelmatig diverse artikelen.
Mijn LinkedIn artikelen zijn hier te bekijken (of klik op de afbeelding hieronder) >>
(en binnenkort ga ik op mijn site hier ook regelmatiger over bloggen, dus stay tuned!)
Is de fotograaf online (en offline) actief?
Dit is niet perse het punt dat het zwaarst weegt, maar je kunt door de activiteit wel zien hoe de fotograaf met zijn vak (en bedrijf!) bezig is. Heeft de fotograaf een bloeiend bedrijf en is hij/zij echt professioneel met zijn vak bezig? Of beunt hij er in een vrije dag wat bij.
Dit heeft dus ook te maken met specialisatie, expertise en vakmanschap. Eigenlijk gewoon alles wat je wilt en zoekt in een professional.
Hoe zijn de reviews van de fotograaf?
Dit is ook een belangrijk punt. Zoals elk bedrijf heeft de meer actieve fotograaf reviews online staan. Hier kun je ervaringen zien van opdrachtgevers en klanten.
Staan er overwegend mindere reviews online? dan weet je wel hoe ver het is en dat dit vaker niet goed dan wel goed gaat.
Zelf heb ik op zowel Google als Trustpilot reviews online staan.
TIP: Bekijk de reviews!
Bekijk de werkwijze van de fotograaf! Kun je meekijken tijdens de shoot?
Wat ook een belangrijk punt is: Hoe is de werkwijze van de fotograaf?! Past deze werkwijze bij jouw wensen?
Wat ook een punt van aandacht is, kun je bijvoorbeeld tijdens de shoot meekijken, laat de fotograaf tussendoor de resultaten zien? Door het bekijken van de resultaten kun je tijdens de shoot bijsturen, feedback geven en wordt het resultaten beter! Als fotograaf vind ik het altijd erg fijn als opdrachtgevers meekijken, dit zorgt voor een betere klanttevredenheid en het resultaat is er dan ook naar. We kunnen tijdens de shoot ook bijsturen en wellicht bepaalde settings nog een keer schieten om tot een betere resultaat te komen.
Een fotograaf zou hier nooit ‘bang’ voor moeten zijn.
TIP: Kijk als opdrachtgever altijd mee, wees actief tijdens de shoot! Zo heb je altijd inzicht in de resultaten en heb je geen verrassingen achteraf!
Tarief > Dit zou niet de doorslag moeten geven!
Natuurlijk heb je voor elke opdracht een bepaald budget voor ogen, maar het tarief zou niet dé doorslaggevende factor moeten zijn. Bedenk goed dat indien je de foto’s goed gebruikt een professionele fotograaf zich altijd terugbetaald. Als je dmv een goede online presentatie met pakkende fotografie die ene opdrachtgever net over de streep trekt, dan heb je de kosten voor de fotograaf er gelijk al uit! We beseffen het ons soms niet heel goed, maar het juiste beeldmateriaal is zo belangrijk! De hedendaagse consument wordt overspoeld met beeldmateriaal (Facebook, Insta en ander social media) en er wordt steeds meer gescand op mooie foto’s, vaak onbewust!
Conclusie: Heeft de fotograaf die jij wilt boeken de expertise, professionaliteit en persoonlijkheid die jij voor ogen hebt?
Dit is wel de conclusie van het gehele verhaal. De fotograaf die jij voor je klus wilt boeken zal de expertise en specialisatie moeten hebben in de soort opdracht die jij hebt. Een newborn fotograaf is niet direct een portretfotograaf en andersom. Elke fotograaf heeft zijn specialisatie en deze zal hij/zij ook echt op de website laten zien.
Maak een weloverwogen keuze en kijk daarbij naar kwaliteit, professionaliteit en persoonlijkheid!
Succes met jullie keuze en ik ben jullie zeker graag van dienst!
Lees hier hoe een gemiddelde werkweek van mij als professioneel fotograaf er uit ziet >>
Lees hier een publicatie in DigifotoPro over mijn start als professional >>
Jasper Hof
Professioneel Fotograaf en eigenaar Jasper Hof Photography
Jasper Hof is fulltime professioneel fotograaf, ondernemer en eigenaar van Jasper Hof Photography.
Als fotograaf fotografeert hij voor de Business2business markt en is bedrijven van dienst in zijn specialisaties: portretfotografie, bedrijfsfotografie en evenementenfotografie
Uiteraard ben ik wel benieuwd hoe jullie hier over denken? Is het een interessant artikel, heb je iets aan de tips? En de vraag, hoe vinden jullie de juiste fotograaf voor jullie bedrijf en hebben jullie bepaalde punten waar je extra op let?
Prima tips, Ik vind ze leuk.
@ Fotografen Blogger: Goed om te horen! Er komen de komende tijd nog meer artikelen aan!